21 Fakta Menarik Tentang Umrah – Ziarah Islam Kecil

21 Fakta Menarik Tentang Umrah – Ziarah Islam Kecil

fakta tentang umrah ziarah kecil Islam

Umrah adalah sunnah Rasulullah SAW yang indah. Ia memerlukan melawat Kaabah Suci dan boleh dilakukan pada bila-bila masa sepanjang tahun.

Umrah adalah perjalanan rohani yang dilakukan oleh berjuta-juta umat Islam setiap tahun untuk memohon keampunan Allah SWT, mensyukuri nikmat-Nya, berdoa untuk keperluan mereka, dan memperbaharui iman mereka. 

Umat ​​Islam yang melakukan perjalanan ke kota Makkah untuk menunaikan umrah dianggap bersuci daripada dosa-dosa mereka.

Ketika ditanya tentang kepentingan umrah, Ibn Abbas (RA) meriwayatkan bahawa Nabi Muhammad (SAW) bersabda, “Tunaikan haji dan umrah secara berturut-turut; kerana mereka menghilangkan kefakiran dan dosa sebagaimana tiupan angin menghilangkan kekotoran dari besi.” 

Memegang kuasa ajaib untuk mengubah hidup anda selama-lamanya, Umrah adalah perjalanan yang menuntut emosi dan fizikal yang membolehkan anda berhubung dengan Allah SWT dan mencari jati diri anda yang sebenar.

Apakah Umrah dalam Islam?

Umrah boleh ditakrifkan sebagai ziarah ke Baitullah di Makkah, Arab Saudi. Juga dikenali sebagai haji kecil atau haji kecil, Umrah adalah versi haji yang tidak wajib dan lebih ringkas dan boleh dilakukan pada bila-bila masa sepanjang tahun.

Umrah memberi peluang kepada umat Islam untuk bertaubat atas dosa-dosa mereka dan membersihkan jiwa mereka di Kaabah yang suci. 

Perbezaan Umrah dan Haji

. perbezaan utama antara kedua-dua haji ialah walaupun Haji adalah wajib bagi mereka yang stabil dari segi kewangan dan fizikal, Umrah adalah secara sukarela. Fakta penting haji ialah ia adalah salah satu daripada lima rukun Islam dan hanya boleh dilakukan pada bulan terakhir dalam kalendar Islam, antara 8th dan 13th Dzulhijjah.

Sebaliknya, anda boleh menunaikan umrah pada bila-bila masa sepanjang tahun. Walaupun anda akan mengambil masa 2 hingga 3 jam untuk menunaikan Umrah, penyempurnaan Haji mengambil masa 5 hingga 6 hari. Ibadah haji termasuk Ihram, Tawaf, Sai, Waqfat, Qurbani, Rami Jamarat, dan Tawaf al-Ifaadaf.

Sedangkan untuk menyempurnakan Umrah anda perlu melakukan perkara berikut ibadah Ihram, Tawaf, Sai, dan Tahallul. Berbanding dengan umrah, ibadah haji adalah ibadah yang lebih kompleks. 

Apakah Sejarah Umrah?

Menurut sejarah Islam, the umrah pertama dilakukan oleh Nabi Muhammad (SAW) selepas hijrah ke Madinah pada 24th September 622 CE. Enam tahun kemudian, Nabi Muhammad (SAW) melihat mimpi di mana baginda sedang mengerjakan umrah.

Keesokan harinya, Rasulullah (SAW) membincangkan mimpi itu dengan para sahabatnya (Sahabah Karam). Mereka memutuskan untuk melakukan ekspedisi ke Makkah untuk menunaikan umrah. 

Pada tahun 628 M, Nabi Muhammad (SAW), bersama 1400 sahabat, berarak menuju Makkah. Namun, apabila orang kafir Quraisy mendengar berita itu, mereka salah tafsir kafilah Muslim untuk sebuah tentera.

Ketika menghampiri pintu gerbang Makkah, Nabi Muhammad (SAW) menghantar utusan kepada para pemimpin untuk menjelaskan bahawa mereka datang dengan aman dan hanya di sini untuk menunaikan haji yang lebih kecil. 

Namun, orang Quraisy meminta kafilah Muslim untuk menunggu di Hudaibiyah. Satu rundingan berlaku antara pemimpin Quraisy dan Nabi Muhammad (SAW), dan kedua-dua pihak menandatangani perjanjian damai 10 tahun terkenal Hudiabiyah.

Mengikut syarat perjanjian, kafilah Muslim diminta kembali ke Madinah dan dibenarkan pulang pada tahun berikutnya untuk menunaikan umrah. 

Berapa Lama Umrah?

Semua pakej Umrah direka dengan mengambil kira keselesaan, kesihatan, masa, dan keramahan para jemaah. Secara amnya, tempoh pakej untuk Umrah boleh berbeza antara 7 dan 30 hari.

Namun, kerana umrah sangat mudah, seorang jemaah haji boleh melaksanakannya dalam masa kurang dari sehari, bergantung kepada berapa lama anda mengambil untuk melakukan Tawaf, Sai, dan ibadat wajib yang lain.

Untuk Apa Umrah Terkenal?

Nabi Muhammad (SAW) sering menyebut Umrah sebagai "Pembetulan Cepat" bagi mereka yang tidak dapat menunaikan haji. ziarah umrah adalah pengalaman ilahi yang menawarkan kepada umat Islam peluang untuk menyegarkan jiwa mereka, memohon pengampunan atas dosa-dosa mereka, membersihkan fikiran mereka, dan memperbaharui iman mereka.

Nabi Muhammad SAW bersabda, “Orang yang mengerjakan haji dan umrah adalah utusan Allah SWT. Jika mereka menyeru-Nya, Dia menjawab mereka, dan jika mereka memohon ampun kepada-Nya, Dia mengampuni mereka.”

Abu Hurairah (RA) meriwayatkan bahawa Nabi Muhammad (SAW) bersabda, “Dari satu umrah ke umrah yang lain adalah kaffarah untuk apa yang di antaranya, dan haji Mabrur tidak mendatangkan pahala yang kurang daripada syurga.”

Oleh itu, jika anda merasa kehilangan dalam hidup, menunaikan umrah akan membantu anda dalam mencari cahaya kebenaran, harapan, dan bimbingan. 

21 Fakta Umrah

Untuk memastikan anda tidak melakukan sebarang kesilapan amatur semasa menunaikan ibadah haji, kami telah menyusun senarai beberapa perkara yang menarik. fakta tentang umrah.

umat Islam mengelilingi Kaabah

Mempelajari fakta umrah yang disebutkan di bawah akan membantu anda memahami makna setiap ibadah umrah dan memastikan anda melaksanakannya mengikut Sunnah Nabi Muhammad SAW: 

  1. Umrah adalah perkataan Arab yang bermaksud "melawat tempat yang berpenduduk".
  2. orang melakukan tawaf (bertawaf) mengelilingi Kaabah sebelum agama Islam wujud. 
  3. Nabi Muhammad (SAW) adalah orang pertama yang menunaikan umrah pada 629 M, bersama dengan 2000 pengikut Islam. Rasulullah s.a.w. melakukan ibadah haji sebanyak empat kali semasa hayatnya. 
  4. Ibadah umrah bermula sejak zaman Nabi Muhammad (SAW) dan merupakan komposisi beberapa upacara sebelum Islam. 
  5. Kaabah Suci telah dirobohkan dan dibina semula beberapa kali sepanjang sejarah Islam. Asas Kaabah Suci pertama kali diletakkan oleh Hazrat Adam (AS), dan struktur yang kita lihat hari ini dibina oleh Hazrat Ibrahim (AS) dan anaknya Hazrat Ismail (AS).
  6. Umrah yang terbaik adalah yang dilakukan pada bulan Ramadhan. Nabi Muhammad SAW bersabda, “Tunaikanlah umrah pada bulan Ramadhan, (sebagaimana pahalanya dengan haji atau haji bersamaku).
  7. Kaabah adalah rumah Allah SWT. Justeru, semua jemaah yang mengerjakan umrah dianggap tetamu yang Maha Esa. 
  8. Umat ​​Islam tidak dibenarkan mengerjakan ibadah umrah dengan pakaian biasa. Kedua-duanya wanita dan lelaki wajib memakai Ihram. Bagi lelaki, pakaian ihram ialah melilitkan dua helai pakaian putih yang belum dijahit pada tubuh mereka, memastikan ia menutupi kaki hingga lutut dan dada. Sebaliknya, bagi wanita, ihram ialah pakaian sederhana yang menutupi seluruh tubuh dan rambut mereka, meninggalkan muka dan tangan mereka. 
  9. Jemaah haji hendaklah dalam keadaan Ihram sebelum melepasi garisan Miqat, yang merangkumi Al-Juhfah (Rabigh), Dhul-Hulayfah (Masjid ash-Shajarah), Dhat Irq (dekat As-Sayl al-Kabir), Yalamlam (dekat Ash -Shafa), dan Qam al-Manazil (As-Sayl al-Kabir). 
  10. Umrah ada dua jenis: 
  • Umrah al-Mufradah boleh dilakukan pada bila-bila masa sepanjang tahun kecuali pada bulan Dzulhijjah. 
  • Ritual daripada Umrah al-Tamattu hanya boleh dilaksanakan pada bulan Haji (Dzulhijjah).
  1. Jemaah haji tidak dibenarkan menukarnya Niyyah apabila mereka dalam keadaan Ihram. Mereka mesti berniat umrah sebelum memakai Ihram. 
  2. Ritual Sai dilakukan untuk memperingati perjuangan Hajra (RA), isteri Nabi Ibrahim (AS). Hajra (RA) berlari di antara bukit Safa dan Marwa tujuh kali untuk menghilangkan dahaga Nabi Ismail (AS). 
  3. Mata air Zamzam adalah mukjizat Allah SWT. Telaga itu terpancar akibat Nabi Ismail AS yang kecil menggosok kakinya di tengah-tengah padang pasir di Makkah. Hajar (RA) menamakan perigi itu "Zamzam" apabila dia berkata "Zome Zome" untuk menghentikan air yang mengalir. 
  4. Maqam-e-Ibrahim adalah batu yang di atasnya Nabi Ibrahim AS. berdiri semasa membina Kaabah. Dipercayai bahawa batu suci itu telah dilembutkan dan terdapat kesan tapak kaki Nabi Ibrahim AS. Jemaah haji hendaklah melakukan dua rakaat nafl di Maqam-e-Ibrahim selepas melakukan Tawaf. 
  5. Selepas selesai umrah, jemaah haji hendaklah melakukan ibadah Halq dan Taqsir. Lelaki hendaklah mencukur kepala mereka. Sebagai perbandingan, wanita mesti memotong rambut mereka bersamaan dengan panjang hujung jari. 
  6. Sekiranya seorang lelaki tidak mempunyai rambut di kepalanya. Walaupun begitu, dia mesti membersihkan kulit kepala menggunakan pisau cukur. 
  7. Walaupun ibadah umrah sederhana, manusia pasti melakukan kesilapan. Allah SWT telah mencipta satu sistem Fidya (Penalti) untuk menebus kesilapan yang disengajakan dan tidak disengajakan semasa umrah. Tiga jenis Fidya termasuk Sedaqah, Damm, dan Badanah.  
  8. Wanita di bawah umur 45 tahun hendaklah pergi umrah bersama mahram. 
  9. Wanita yang berumur 45 tahun ke atas kini dibenarkan menunaikan umrah tanpa mahram. Walau bagaimanapun, mereka mesti mengembara dalam kumpulan yang terdiri daripada wanita dan harus berada pada jarak yang selamat dari lelaki.
  10. Jemaah haji mesti mengehadkan penggunaan telefon bimbit atau sebarang peranti digital semasa umrah. Melakukannya akan membantu mereka menumpukan tenaga dan tumpuan mereka pada ritual haji yang lebih rendah. 
  11. Visa yang dikeluarkan untuk Umrah atau Haji menyatakan tempoh masa jemaah dibenarkan tinggal di Arab Saudi. Sekiranya tinggal lebih masa, jemaah haji akan dikenakan denda 50,000 SAR, enam bulan penjara, dan juga pengusiran. 

Ringkasan – Fakta Tentang Umrah

Umrah adalah ibadah haji yang tidak wajib yang boleh anda lakukan pada bila-bila masa sepanjang tahun. Umrah adalah peristiwa penting dan suci bagi umat Islam dan masa kebahagiaan dan kegembiraan.

Haji kecil adalah ujian keimanan, ketabahan, dan kesabaran seseorang. Jadi, jika anda telah berpeluang untuk menunaikan umrah sekali seumur hidup, gunakan peluang ini untuk memohon ampun kepada Allah SWT dan menjadi insan yang lebih baik.

Back to blog