Sejarah Kaabah

Sejarah Kaabah

Tidak ada tempat di Bumi yang dihormati, sepusat atau sesuci orang sebanyak Makkah. Mengikut sebarang standard objektif, lembah di wilayah Hijaz di Arab ini adalah tempat yang paling terkenal di Bumi. Beribu-ribu mengelilingi Kaabah suci di tengah-tengah Tempat Suci Masjid 24 jam sehari. Berjuta-juta rumah dihiasi dengan gambar-gambarnya dan lebih satu bilion menghadapinya lima kali sehari. Kaabah menjadi pusat gempa Mekah. Bangunan berbentuk kiub itu berada di tengah-tengah hartanah paling terkenal dalam sejarah umat manusia; ia diselubungi hitam dan bahagian misteri dan sejarahnya yang saksama.

Siapa yang membina Kaabah – Rumah Allah?

Sejarah kaabah dijelaskan

Ka'abah, dibina oleh Nabi Ibrahim untuk beribadat kepada Allah. Sebagai balasan atas perbuatan Nabi Ibrahim, Allah memberinya pahala dengan menyebutnya Rumah Allah dan menjadikannya sebagai pusat yang harus dihadapi oleh semua orang Islam dalam solat. Menurut Al-Quran, Allah berjanji untuk memberkati manusia melalui Ibrahim dan memberikannya keturunan Nabi yang besar melalui keturunannya.

Anak lelaki pertama daripada Nabi Ibrahim ialah Nabi Ismail yang bermukim di Tanah Arab dan daripada keturunannya adalah Nabi yang terakhir sekalian Nabi Muhammad صلى الله عليه وعلى آله وسلم. Mengunjungi Baitul Haram menegaskan ikatan antara Islam dan peradaban mereka, melalui jalan para Nabi dan Rasul Allah. Kaabah yang dimuliakan adalah rumah pertama yang didirikan untuk membimbing manusia kepada tauhid dan ibadah kepada Allah. Para Nabi adalah orang-orang yang diutus oleh Allah untuk membimbing manusia kepada Ibadah-Nya dan mereka mengembara ke tempat-tempat yang Allah sucikan dan suci:

“Dan kami telah berjanji dengan Ibrahim dan Ismail, supaya mereka menyucikan rumah-Ku untuk orang-orang yang mengelilinginya, atau menggunakannya sebagai tempat berundur, atau rukuk atau sujud (di dalamnya dalam solat).” [Surah Al-Baqarah 2:125]
Mengembara untuk melawat Baitullah mengukuhkan hubungan antara manusia dan para Nabi, khususnya Nabi Muhammad, penutup Nabi صلى الله عليه وعلى آله وسلم. Bangunan Kaabah

“Lihatlah! Kami telah memberikan tempat itu kepada Ibrahim dari Baitullah (dengan berfirman): "Janganlah kamu mempersekutukan sesuatu pun dengan Aku..." [Surah Al Hajj 22:26]
Allah memberitahu kita bahawa Dia menunjukkan Nabi Ibrahim tapak Baitullah, iaitu membimbingnya ke sana, mengamanahkannya dan mengizinkannya untuk membina Kaabah, Allah menyambung ayat:

“…dan sucikanlah Rumah-Ku bagi orang-orang yang tawaf di sekelilingnya, atau berdiri, atau rukuk, atau sujud (di dalamnya dalam solat).” [Surah Al Haji 22:26]
Maksudnya, jadikanlah ia murni untuk orang-orang yang beribadah kepada Allah semata-mata, tanpa sekutu. Dalam ayat ini, Allah menyebut Tawaf (tawaf) dan Solat (solat) bersama-sama kerana tidak disyariatkan bersama di mana-mana, kecuali Kaabah; Tawaf hanya dilakukan di sekeliling Kaabah dan solat menghadap Kaabah.

Ketahui tentang Nabi Ibrahim AS, Makkah, Haji dan banyak lagi

Seperti yang kita ketahui hijrah Nabi Ibrahim membawanya ke lembah-lembah Makkah, di mana dia diperintahkan untuk meninggalkan isterinya Haajar dan anaknya Ismail, yang membawa kepada rantaian ajaib yang sangat mulia.
peristiwa. Rasulullah صلى الله عليه وعلى آله وسلم menceritakan bagaimana Kaabah tercipta:

“Kemudian Ibrahim menjauhkan diri dari mereka (Haajar dan Ismail) selama beberapa waktu selama Allah menghendaki, lalu menyeru mereka sesudah itu. (Ketika Ibrahim kembali) Dia melihat Ismail di bawah sebatang pohon dekat (telaga) Zam-zam, sedang mengasah anak panahnya. Apabila dia (Isma'il) melihat Ibrahim, dia bangkit untuk menyambutnya (dan mereka saling memberi salam seperti bapa kepada anaknya atau anak kepada bapanya). Ibrahim berkata: “Wahai Ismail! Allah telah memberi perintah kepadaku.” Isma'il berkata: "Lakukanlah apa yang diperintahkan Tuhanmu". Ibrahim bertanya: "Mahukah kamu menolongku?" Isma'il berkata: "Saya akan membantu kamu." Ibrahim berkata: "Allah telah memerintahkan saya untuk membina sebuah rumah di sini" sambil menunjuk ke sebuah bukit yang lebih tinggi daripada tanah di sekelilingnya."
Nabi صلى الله عليه وعلى آله وسلم menambahkan:
“Kemudian mereka meninggikan asas-asas Baitullah (Kaabah). Ismail membawa batu-batu itu dan Ibrahim sedang membangun, dan apabila tembok-tembok itu tinggi, Ismail membawa batu ini dan meletakkannya untuk Ibrahim yang berdiri di atasnya dan terus membangun, sedang Ismail menyerahkan batu-batu itu kepadanya, dan kedua-duanya. sedang berkata,

'Wahai Tuhan kami! Terimalah (pelayanan) kami, sesungguhnya Engkau Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.” [Surah Al
Baqarah 2:127]

Nabi صلى الله عليه وعلى آله وسلم menambahkan:

“Kemudian keduanya terus membangun dan mengelilingi Kaabah sambil berkata: “Wahai Tuhan kami! Terimalah (pelayanan) kami, sesungguhnya Engkau Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui”. [Al-Bukhari 4:583]
Nabi Ibrahim menyempurnakan pembinaan Kaabah atas perintah Allah. Pada masa itu, bangunan itu berbentuk segi empat tepat dan mencapai ketinggian empat setengah meter. Ia mengandungi dua pintu di aras tanah tetapi tidak mempunyai bumbung. Nabi Ibrahim meletakkan Hajar Al-Aswad (Hajar Aswad) di salah satu sudut Kaabah untuk menandakan titik permulaan Tawaf (tawaf).
Selepas Ibrahim membina Kaabah, Allah memerintahkannya:

“Dan serulah manusia untuk mengerjakan haji…” [Surah Al-Hajj 22:27]

Maksudnya khabarkan haji kepada manusia dan serulah mereka untuk mengerjakan haji ke Baitullah ini, yang telah Kami perintahkan kepada kamu untuk membinanya.
Diriwayatkan dalam [At-Tabari 18:605,607] daripada Ibn Abbas dan lain-lain bahawa Nabi Ibrahim berkata:

“Ya Tuhan, bagaimana saya dapat menyampaikan ini kepada manusia sedangkan suara saya tidak sampai kepada mereka?” Dikatakan: "Panggillah mereka dan Kami akan sampaikan".
Maka berdirilah Nabi Ibrahim dan berkata: “Wahai Manusia! Tuhanmu telah mendirikan sebuah rumah, maka ziarahlah kepadanya.”

Gunung-gunung itu merendahkan diri sehingga suaranya sampai ke semua kawasan di Bumi, dan mereka yang masih dalam rahim ibu mereka dan pinggang bapa mereka akan mendengar panggilan itu. Sambutan datang dari setiap orang di kota, padang pasir dan desa, dan orang-orang yang Allah tetapkan akan mengerjakan haji hingga hari kiamat, sebagaimana firman Allah:

“..mereka akan datang kepadamu dengan berjalan kaki dan (menunggang) segala jenis unta, bersandar pada perjalanan melalui jalan-jalan gunung yang dalam lagi jauh” [Surah Al-Hajj 22:27]
Membina semula Kaabah. Pembinaan Kaabah kekal sama sehingga apabila Quraisy (Suku terkemuka Makkah) membinanya semula.

Ketika itu, Rasulullah صلى الله عليه وعلى آله وسلم berumur tiga puluh lima tahun, sebelum hud Nabi sampai kepadanya. Orang Quraisy ingin merobohkan Kaabah untuk membinanya semula, kerana dindingnya telah retak dan menjadi sangat lemah. Selain itu, ketiadaan bumbung menyebabkan kecurian harta karun yang disimpan di dalamnya. Puak itu bersetuju bahawa hanya wang tulen akan digunakan untuk membina semula, wang yang diperoleh daripada pelacuran, riba atau daripada menindas orang tidak diperolehi.

Orang Quraisy merobohkan bangunan tersebut sehingga mereka sampai ke asas yang telah diletakkan Nabi Ibrahim. Semasa pembinaan mereka membahagikan Kaabah kepada beberapa bahagian dan memberi setiap suku bahagian untuk dibina. Apabila mereka mencapai kedudukan Hajar Aswad, timbul perselisihan pendapat tentang siapa yang akan meletakkan Hajar Aswad pada kedudukannya. Selepas perselisihan semakin sengit dan pertumpahan darah semakin hampir, mereka bersetuju bahawa mereka akan membenarkan orang pertama memasuki kawasan Kaabah untuk menyelesaikan perselisihan itu. Orang pertama yang masuk ialah Rasulullah صلى الله عليه وعلى آله وسلم. Dengan gembira mereka berseru:

"Yang dipercayai telah datang." Oleh itu, mereka semua bersetuju untuk mendengarnya. Rasulullah صلى الله عليه وعلى آله وسلم memerintahkan agar dibawakan sehelai kain, lalu baginda meletakkan Hajar Aswad di tengah-tengah kain tersebut. Kemudian baginda صلى الله عليه وعلى آله وسلم memerintahkan setiap kabilah untuk mengangkat satu tepi kain itu serentak dan mendekatkannya ke Kaabah. Seterusnya Rasulullah صلى الله عليه وعلى آله وسلم mengambil Hajar Aswad dan meletakkannya pada kedudukannya. Ini adalah penyelesaian yang bijak kepada pertikaian yang menggambarkan kebijaksanaan Rasulullah صلى الله عليه وعلى آله وسلم.

Fakta Menakjubkan tentang Kaabah

1 – Ia telah dibina semula beberapa kali

Kaabah yang kita lihat hari ini bukanlah Kaabah yang sama yang dibina oleh para Nabi
Ibrahim dan Ismail. Dari semasa ke semasa, ia memerlukan pembinaan semula selepas bencana alam dan buatan manusia. Terdapat purata satu pembinaan semula utama setiap beberapa abad. Pengubahsuaian terakhir berlaku pada tahun 1996 dan sangat teliti, membawa kepada penggantian banyak batu dan mengukuhkan semula asas dan bumbung baharu. Ini berkemungkinan merupakan pembinaan semula terakhir selama berabad-abad kerana teknik moden bermakna bangunan itu lebih selamat dan stabil berbanding sebelum ini.

2 - Ia mengandungi dua pintu dan tingkap

Kaabah asal mempunyai pintu untuk masuk dan satu lagi untuk keluar. Untuk tempoh yang agak lama ia juga mempunyai tingkap yang terletak di sebelah. Kaabah sekarang hanya mempunyai satu pintu dan tiada tingkap.

3 – Langsir mempunyai pelbagai warna

Kita sudah terbiasa dengan Kaabah yang ditutup dengan tanda dagangan Kiswah hitam (tirai) dengan jalur emas yang mustahil untuk membayangkan sesuatu yang berbeza. Walau bagaimanapun, tradisi ini nampaknya telah bermula pada zaman Abbasiyah (yang warna rumahnya adalah hitam) dan sebelum ini Kaabah ditutup dengan pelbagai warna termasuk hijau, merah dan juga putih.

4 – Kunci dipegang oleh satu keluarga

Pada zaman Nabi صلى الله عليه وعلى آله وسلم, setiap aspek yang berkaitan dengan ibadat haji berada di tangan pemimpin Quraisy yang berbeza. Setiap seorang daripada mereka akhirnya akan kehilangan kawalan ke atas penjagaan mereka kecuali seorang. Pada penaklukan Makkah, Nabi صلى الله عليه وعلى آله وسلم telah diberikan kunci Kaabah, di mana bukannya menyimpannya dalam miliknya sendiri; dia mengembalikan mereka kepada Osman ibn Talha dari keluarga Bani Shaiba. Mereka telah menjadi penjaga kunci tradisional Kaabah selama berabad-abad; dan Nabi صلى الله عليه وعلى آله وسلم mengesahkan mereka dalam peranan itu hingga akhir zaman dengan sabda ini:

“Ambillah, wahai Bani Thalhah, selama-lamanya hingga hari kiamat, dan ia tidak akan diambil darimu kecuali oleh orang yang zalim dan zalim.”

Sama ada Khalifah, Sultan atau Raja – orang yang paling berkuasa di dunia semuanya terpaksa mematuhi sabda Rasulullah صلى الله عليه وعلى آله وسلم dan meminta izin daripada keluarga kecil ini sebelum mereka boleh memasuki Kaabah.

5 - Dulu ia terbuka kepada semua orang

Sehingga baru-baru ini, Kaabah dibuka dua kali seminggu untuk sesiapa sahaja yang masuk dan bersolat. Namun, berikutan perkembangan pesat jumlah jemaah haji dan faktor lain, Kaabah kini dibuka hanya dua kali setahun untuk tetamu kenamaan dan tetamu eksklusif sahaja.

6 – Ada masa anda boleh berenang mengelilingi Kaabah

Masalah besar yang dihadapi Kaabah ialah ia terletak di dasar lembah, ketika hujan lembah itu banjir. Menjadi perkara biasa di Makkah dan menyebabkan banyak masalah. Selama beberapa hari, Kaabah akan tenggelam separuh di dalam air. Walau bagaimanapun, umat Islam terus melakukan Tawaf, berjalan atau berenang, tidak ada yang dapat menghalang salah satu ibadah yang paling agung. Pelarasan moden pada landskap sekeliling dan teknik pencegahan banjir bermakna kita mungkin tidak akan melihat pemandangan sebegitu lagi.

7 – Plak di dalam Kaabah

Selama bertahun-tahun ramai yang tertanya-tanya bagaimana rupanya di dalam Kaabah. Bahagian dalam Kaabah kini dipenuhi dengan marmar dan kain hijau menutupi dinding atas. Ditetapkan pada dindingnya terdapat plak yang masing-masing memperingati pengubahsuaian atau pembinaan semula Rumah Allah oleh penguasa hari itu. Di dalamnya adalah satu-satunya tempat di Bumi yang anda boleh berdoa ke mana-mana arah yang anda mahukan.

8 – Ada lagi Kaabah

Tepat di atas Kaabah di syurga adalah replika yang tepat. Kaabah ini disebut dalam Al-Quran dan oleh Nabi صلى الله عليه وعلى آله وسلم. Rasulullah صلى الله عليه وعلى آله وسلم bersabda tentang perjalanan Isra Wa Al-Mi'raaj (Masjid Al-Aqsa, Syurga):
“Kemudian diperlihatkan kepadaku Al-Bait Al-Ma'mur (Rumah Allah). Saya bertanya kepada Jibril tentang hal itu dan dia berkata, Ini adalah Al-Bait Al-Ma'mur di mana 70,000 malaikat mengerjakan solat setiap hari dan apabila mereka pergi mereka tidak pernah kembali kepadanya (tetapi 70,000 lagi datang kepadanya setiap hari)."

9 – Hajar Aswad dipecahkan

Ramai yang memikirkan mengapa Hajar Aswad berada dalam sarung perak seperti yang kita lihat hari ini. Ada yang mengatakan ia dipecahkan oleh batu yang dilepaskan oleh tentera Umayyah yang mengepung Makkah semasa ia berada di bawah kawalan Abdullah ibn Zubair. Walau bagaimanapun, kebanyakan bersetuju bahawa ia telah rosak secara berlebihan pada tahun 930 oleh kumpulan yang dipanggil Qarmatian. Yang cuba mengalihkan haji ke tanah mereka sendiri. Ia dikembalikan ke Makkah pada tahun 952 rosak dan pecah menjadi 7 bahagian. Untuk memastikan ia dilindungi ia disarungkan dalam sarung perak seperti yang sedia ada sekarang.

10 – Ia tidak sepatutnya berbentuk kubus

Dimensi asal rumah itu termasuk kawasan separuh bulatan yang dikenali sebagai Hijr Ismail. Apabila Kaabah dibina semula hanya beberapa tahun sebelum Nabi صلى الله عليه وعلى آله وسلم menerima wahyu pertamanya, orang Quraisy bersetuju untuk hanya menggunakan pendapatan daripada sumber murni untuk menyelesaikan pembinaan semula. Malangnya, tidak ada dana yang cukup untuk mencukupi, maka mereka memilih versi Kaabah yang lebih kecil dan meletakkan dinding yang lebih kecil di sekeliling kawasan yang tinggal untuk menunjukkan dimensi asal. Menjelang akhir hayatnya, Nabi صلى الله عليه وعلى آله وسلم berniat untuk membina semula Kaabah di atas asas asalnya tetapi meninggal dunia sebelum sempat menunaikan hajatnya.

Ringkasan sejarah dan fakta tentang Kaabah

Sejarah Kaabah bukan sekadar sejarah yang menarik, tetapi melambangkan simbol nyata dan masa kini yang menghubungkan semua umat Islam bersama di mana sahaja mereka berada. Ia juga menghubungkan kita dengan masa lalu kita supaya kita boleh memperoleh pengajaran dan merasakan bahawa kita adalah sebahagian daripada satu misi yang kekal. Kaabah mengingatkan kita tentang warisan dan ikatan kita bersama. Ia adalah lambang kesatuan dan kesatuan umat Islam dan para Malaikat yang semuanya diciptakan oleh satu pencipta.

Back to blog